Anpassad sökning
bloglovin

White water rafting

Sa nu har vi lamnat Kenya for Uganda. Resan dit var som vanligt spannande och tidsodande!  Forst tog vi en tuktuk fran hotellet till busstationen, efter det hoppade vi pa en matatu som skulle ta oss till Busia som ligger precis pa gransen till Uganda. Resan som skulle ta 2 timmar tog mera 3,5, och helt plotsligt stannade foraren mitt i ingenting, borjade diskutera som tusan med nagra andra matatuforare, hoppade sedan in i matatun och korde ut pa enbart dirtroads! Sa i cirka 1,5 timme skumpade vi runt pa dammiga grusvagar.. Det ar vid sanna tillfallen man borjar bli lite fundersam om de verkligen kor en till ratt stalle! Vid gransen gick allt bra, for 50 dollar fick vi varsitt 60-dagarsvisa till Uganda, och sedan fortsatte var resa i en ny matatu till Jinja.

Jinja ar en liten mysig stad dar man hittar den bibliska floden Nilen. Vi kom som sagt var fram hit i mandags sa for att fira att vi antligen kommit fram sa tog vi varsin ol. Hostelet vi bor pa ar for en gangs skull riktigt bra. Eller, iaf om man jamfor med de ovriga. Vi har helt okay sanger, aven om jag sover skitdaligt i dem, en schyst bar och restaurant plus ett nice common area med ett biljardbord. Lil'Spoon och Mr Bobo spelar en del och har aven lyckats overtala Sauron att vara med!

Igar var vi och korde en heldag med white water rafting pa Nilen. I var flotte var vi 5 st plus en guide. Med rafting innebar att man paddlar fram langs med floden, aker dit det finns forsar, vattenfallen och 4 meter hoga vagor och sen ska man ta sig igenom detta utan att tippa flotten. Eller, om man ar nya zeelendare och helt galen, da vill man flippa flotten.  Vi paddlade totalt 26 km och tog oss igenom 8 rapids. Riktigt coolt faktiskt! Snacka om att adrenalinet rusar nar man ar pa vag att fa en 3 meter hog vag over sig, eller aker ratt ut for ett 4 meter hogt vattenfall! I en av rapidsen sa var vi pa vag att tippa runt, flotten stog pa hogkant och vatten var overallt, jag var tvarsaker pa att vi skulle valta. Helt plotsligt tippar den tillbaka och jag ser mig omkring och inser att det enbart ar jag och guiden kvar pa baten. Sa borjar han skrika att vi ska paddla paddla paddla, man blir juh inte lite nervos! Vi plockade upp de andra 100 meter langre ner i floden och fortsatte vidare. Efter fem timmar ar man ganska mor i kroppen kan jag helt klart saga. Val i land grillade vi med hela gruppen, vi var 4 st batar totalt, sen tog vi en skumpig lastbil tillbaka till hostelet. Helt klart vart pengarna, trakigt bara att bunge jumpingen ar sa dyr har annars hade jag provat det ocksa!

Ikvall skall vi och se source of the Nile pa en tvatimmars battur med mat och gratis sprit! Ska bli ganska nice for vi har juh inte festat till nagot klokt har nere. Imorgon bar det av emot Kampala.

Some pics fran de tva forsta veckorna. Som tur var har vi hunnit bli mycket brunare sen dess!

Tar oss fram pa smala, leriga stigar i Kibera

Grillad majskolv i Nairobi!

I Maasai Mara med elefanterna!