bloglovin

Spoonie & Pookie

Väldigt lite info om de senaste dagarna. Förlåt!

New York var härliga dagar. Vi var på en båttur då vi åkte förbi Statue Of Liberty och Brooklyn Bridge osv. Mysigt med vårsolen som värmde! =) Tog en lång och mysig promenad i Central Park, gick omkring och studerade alla helgmotionärer som var allmänt jobbig =p Dagarna innehöll mycket shopping, skäms över att säga det men förutom Victorias Secret (favvostället numero 1) så spenderade vi mycket tid och pengar på H&M... Pinsamt! Haha här åker man till New York och shoppar på H&M!

I söndags var vi först vid Bryant Park, där Fashion Week går. Mysig liten park! Åkte sedan till Ground Zero där vi mötte upp syss och en av hennes vänner. Ground Zero var juh inte mycket att se egentligen, liknade mest en stor byggarbetsplats. Men det var någonslags sorgsen och nerstämd känsla över stället. Promenaden gick sedan vidare emot Wall Street där vi hoppades på att kunna ragga upp någon rik affärssnubbe.. Besvikelse! Fanns juh ingen! Haha! Käkade mat på vårt favvoställe Sbarro. En italiensk restaurant där de vägde maten. Stor buffe där man kunde plocka vad som helst och sen betalade man efter hur mycket det var. Praktiskt! Då slipper man iaf att få beslutsångest över vad man skall käka.

Frukostställen hittade vi inte många bra tyvärr. De första två dagarna åt vi en enkel baguette från kiosken i hörnet. Alldeles för mycket kladdig ost på dem! Men vi hölls oss mätta på dem hela dagarna iaf. Fredagen åkten vi och mötte upp syss och hennes kompisar och åt frukost på deras frukostställe! Oj så gott det var med klok frukost efter alla crossianter i BA. Åt en mycket god yoghurt med färsk frukt och museli, färsk pressad apelsinjuice och helt okay kaffe! Gott! Efter frukosten gick vi till en stor och fin kyrka i närheten. Ganska mäktig faktiskt. Frukostställe nummer 3 var en annan liten kiosk i närheten av där vi bodde. Där hade dem jättegoda bagels som vi åt med creem cheese! Mums!

När vi äntligen hade fått hopp om att åka hem på måndagen gick vi och souvenirshoppade, väldigt mysigt! Eftersom M&M heaven ligger på Times Sqaure tog vi en sväng dit också. För M&M-älskare var det verkligen himmelriket. Två våningar med bara M&M-grejer! Haha!

På måndagen åkte vi då till JFK airport som planerat... För att inse att vårt plan var inställt.. Jaha vad gör vi nu då?? Anslöt oss till de andra strandade på flygplatsen i det läger Röda Korset hade upprättat. Hade tur som fick två sängar av några som skulle ta in på hotell. Hela måndagen gick och som tur var kom det folk med mat och snacks så vi slapp göra av med pengar på sånt! Sov väldigt dåligt på de där tältsängarna men man får väl vara glad att man slapp sitta i en stol och sova. På tisdagen övergav Pookie mig för att åka iväg med röda korset och duscha i en lastbil :P Försökte sysselsätta mig men fanns inte mycket att göra mer än gnälla på Finnair om jag skall vara ärlig. Tycker det är lite konstigt att syss plan till arlanda kunde avgå på måndagen men inte vårt. Verkligen irriterande!! Iaf. Vi hade tur och blev inbokade på ett plan 03.00 onsdagmorgon. Enda flyget som skulle gå så vi var glada över att komma med. Fick matcheckar av Finnair på 15 dollar var. Vi var dock smarta och letade upp en annan anställd för att få flera. Slutade med att vi hade totalt 60 dollar att handla för i en lite kiosk som fanns på terminalen. Eftersom kiosken inte hade mycket matigt att köpa så slutade det med att vi gick därifrån med scones, muffins och olika nöt- och fruktmixer för 500 kronor. Vi hade två kassar fulla med grejer och jag kan meddela att jag aldrig mer i hela mitt liv kommer röra en muffins. Fan va äckligt det är! Haha!

Flygresan gick som planerat och jag beställde in  vin efter vin, allt för att kunna somna för en gångs skull på en flygresa! Haha min plan funkade kan jag meddela. Jag blev lite (för) onykter, satt och störde Pookie när hon försökte se sin film och sömnade på två sekunder när jag satte igång min egen film. Mycket smart drag av mig måste jag påstå! Hatar att sitta vaken på alla långa flygningar! Vaknade lagom till frukost cirka en timme innan landning i Finland! På grund av askmolnet kunde vi inte landa i Helsingfors utan hamlade i Tampere. Mitt ute i ingenting i Finland! Hade iaf tur och hann precis med ett tåg emot Åbo. Eftersom varenda hotellrum var fullbokat slutade det med att vi fick spendera natten utomhus i Åbo.. 8 timmar av kyla, dans, upphopp och högläsning! Tur Pookie är så rolig att umgås med så det känns som om timmarna bara flyger förbi!

Väl på min första Finlandskryssning slog vi oss ner i resauranten och käkade buffefrukost. En massa gott! Skulle sedan ta en powernap på två timmar (jag vet, våra powernaps är way to långa) och tänkte sedan festa till det som en avslutning på vår resa. Vår powernap blev cirka åtta timmar och vi vaknade lagom till ankomst. Sprang upp i tax freen för att handla lite och som tur var hann vi det!

Mötte upp Alex och följde med hem till honom för att sova där! Så skönt att träffa honom igen efter så många månader! =)

Pookie, min kära Pookie! Tack för denna resa. Det har varit fyra alldeles underbara månader och många minnen jag aldrig kommer glömma! Glad att vi gjorde detta tillsammans och att vi har lärt känna varandra så bra! Your Spoonie forever! (Bio på måndag right? Jag tar med popcornen)

Over n out!

NYC

Harlig lordagsmiddag pa en restaurant i La Boca! =)

Pookie vid parken i Recoleta! Mysig sondag!

Fraga mej inte vad jag gor men jag ser juh uppenbarligen ganska glad ut.. beror det pa olen i min hand ma tro?!

The Spooine face!

Pookie & Spoonie!

Lite bilder sa slipper jag skriva mera kanske?? Haha! Som vanligt nar vi skall ut och flyga sa gar det at helvete.
Klockan 04.00 tog vi taxi ifran vart hostel till flygplatsen. Val dar (onyktra eftersom vi gick direkt ifran krogen) fick vi veta att vart plan var installt pga vadret!!! PSYK! Tur i oturen sa var vi nagra av de passagerarna som blev ombokade, att aka 18.50 istallet for 07.35. Slog oss ner pa varsin kall stenhard bank och fick nagra timmars somn iaf. Val i luften fick vi var livs flygresa. Det var inte lite turbulent, riktigt obehagligt faktiskt. Holl pa i nagra timmar och det var omojligt att sova. Emma somnade som tur var medans jag satt och spelade tetris hela natten. Harligt. For att forsoka dova alla de laskiga kanslorna, eller iaf kunna somna sa drack jag tva glas vin. Hjalpte tyvarr inte! Hm.. Nagra timmar in pa flygresan borjade det antligen lugna ner sig och vi kunde andas ut. Tio timmar tog det mellan Santiago de Chile och New York. Forsta resan mellan Buenos Aires och Santiago tog endast tva timmar. Skont!! =)

Framme i New York har vi gjort det vi kom for, Victorias Secret! Haha! Har spenderat dagen pa H&M och Victorias och kant oss riktigt som hemma! Skont! Traffade sedan systeryster och hennes kompis och gick med dem for att kaka! Gud va skont det var att se henne igen, och sjalvklart, vi grat bada tva!

Det daliga med detta hostel ar att vi precis insett att det inte finns nagot kok, hur fan skall man kunna laga mat utan ett kok?? Skall bli intressant att se vad vi kommer leva pa denna vecka!

Love!

La Boca & Recoleta

Igar lordag tog vi bussen till La Boca. En valdigt fin forort till Buenos Aires som ar kant for sina fargglada hus. Superfint och mysigt var det dar. Smala gator kantades av lustiga sma hus med regnbagens alla farger. En kvadratisk liten del kunde vara bla, en annan gul medans nasta var rod. Haha supercharmigt nar alla husen ser ut att vara malade av sma barn som inte riktigt kunde bestamma vilken farg det skulle vara pa husen. Gick omkring vid marknaden dar och shoppade lite souvenirer. Det jobbiga med Argentina ar att dem ar annu varre an i Brasilien. Vart vi an gar stirrar alla och ropar efter oss. Ibland blir man riktigt irriterad nar dem haller pa. Sattes oss och at pa en restaurant med tangounderhallning. Trakigt nog var var pasta riktigt smaklos och man kunde juh undra om kocken var full! Olen var god iaf som tur var! =) Nar vi hade spenderat hela eftermiddagen i La Boca akte vi tillbaka till vart hostel och planerade att ga ut. En annorlunda sak har i Sydamerika ar att klubbarna oppnar runt halv tva pa morgonen och stanger vid nio eller tio pa formiddagen. Inte som i Sverige da klubbarna stanger vid tvatiden. Efter nagra ol gick vi ut for att leta ratt pa lite mat och hamlade tillslut pa en restaurant nara hostelet. Emma at nan kottgrej med pomme frites och jag bestallde in vad vi trodde var tortilla men som visade sig vara nagonslags potatisomelett eller natt. Jaja, man skall inte klaga. Proppmatt efter ungefar halva var jag iaf sa. Da kom det en hemlos tjej, kanske nagra ar yngre an oss, pekade pa omeletten och fragade om hon kunde fa den. Absolut, fram med en servett och gav tjejen resten av var mat. Dagens garning gjord av Spoonie & Pookie. =) Blev alldeles for trotta for utgang sa vi blev kvar pa hostelet och drack nagra ol istallet. Flaskorna har ar juh gjorda av olalskare iaf, de ar pa 1 liter, skitstora!! haha

Idag har vi haft en lugn och skon dag, det ar juh trots allt sondag! Tog en skon promenad till Recoleta. Gick omkring pa antikmarknaden som var dar och njot i det varma vadret. Efter det gick vi till den beromda kyrkogarden som ocksa ligger i Recoleta. Dar ar bland annat Evita begravd. Ganska imponerande kyrkogard maste jag saga. Inte som en svensk med gravstenar efter sig utan har var det mer att varje person hade sitt egna lilla hus. Kyrkogarden liknade nastan en lite miniatyrstad. Man kunde ga omkring och titta in i dem flesta sma husen och se kistorna sta dar inne. Lite halvkusligt anda. Ater ute pa marknaden kopte vi farsk pressad apelsinjuice (utan mjolktillsatser) och varsitt varmt pan med ost, tomat, vitlok och persilja. Det var i princip en stor rund brodbit med allt detta gottig inbakat. Verkligen supergott!!

Imorgon ar sista dagen i Buenos Aires innan det bar vidare mot nya aventyr! Skall bli spannande =)
Go fish!

Spoonie & Pookie pa nya avenTYR!!

Hola!

Sa i taxin pa vag over gransen mellan brasilien och argentina stannade plotsligt chaufforen och pekade ut genom fonstret. Ungefar som pa treriksroset, for vi stod pa gransen mellan argentina, brasilien och paraguay! Haftigt! =)

Vi hade ocksa varldens flyt som lamnade Rio i tid. Samma dag som vi akte borjade det regna som tusan och allt regnande har tydligen lett till oversvamningar och dottsfall. Hoppas alla vara nyfunna vanner mar bra!

I onsdags akte vi till den argentinska sidan av Iguazu, ett jattestort vattenfall och enda anledningen till att vi faktiskt akte buss ner emot Buenos Aires. Val inne i parken tog vi ett sott litet tag till Garganta del Diablo. Gick sedan lite over en kilometer pa en bro som gick over floden. Man markte tydligt nar man var framme kan jag tala om. Helt plotsligt fick vi varldens duschar ifran ingenstans. Vattenfallet var jattehaftigt! Stod och tittade ner nar mangder med vatten forsade over kanten pa vag emot avgrunden. Gick inte ens att se botten av vattenfallet. Verklige jattestort, lite overkligt att i princip sta pa ett vattenfall. Med jamna mellanrum, nar vinden lag pa at fel hall vill saga, fick vi rejala duschar! Tog sedan taget tillbaka till Central for att titta pa vattenfallet underifran. Gick en runda i skogen dar man pa nagra stallen fick en riktigt fin utsikt over fallen! Nojda och glada akte vi tillbaka emot hostelet!

Gratis ar gott heter det juh. Detta tog vi pa storsta allvar da vi tog fram en plastpase och fyllde med applen och crossianter fran frukosten pa hostelet! Haha! =) Vi ar juh fattiga backpackers!

Pa kvallen satte vi oss pa bussen emot Buenos Aires! OJOJOJ vilken buss skall jag saga. Saten var sa breda att det fick plats minst 3 Josefinerovar i dem och lika mjuka som tusen babyrumpor! Ni kan juh forsta vad detta innebar! Vi sov GOTT!! =) Hela tiden visade de filmer, en med den mycket heta Vin Diesel ;), sa resan gick valdigt snabbt! Under de dryga 17 timmar vi spenderade pa bussen var det inspektion av polisen minst fyra ganger. Tva av dessa ganger var vi tvungna att visa pass och de letade aven igenom Emmas vaskor. De tva andra gangerna var mitt i natten nar vi satt och halvsov. Argentinska polisen ar tydligen hard, letade de efter knark ma tro??

Val framme i BA tog vi taxi till vart hostel. En mycket glad chauffor som glatt pratade pa pa spanska med oss. Helt plotsligt blev vi staende och vanta och da sager han glatt "el presidente de Chile" och pekar pa en limousine som foljs av massvis med polisbilar.  jaha tanker vi och fragar porque? Ingen aning svarar han glatt och ruskar pa axlarna!
Torsdagskvallen agnade vi at ol, chips och kortspel! Mycket fint!

Idag har vi varit ute pa lite riktigt sightseeing! Vi ar juh trots allt turistaaa! Borjade att ga till Avenida 9 de Julio dar Obelisco star, ett jattestort monument i mitten av denna gigantiska vag. Skojja inte, jag orkade inte ens rakna hur manga filer det var!! Gick vidare emot Casa Rosada vid Plaza de Mayo. Casa Rosada ar presidentens kontor! Man skulle juh kunna saga att det ar precis som Vita Huset... Bara det att det ar rosa istallet ;) Kande lukten av branda mandlar och minnena fran gotlandska marknade tog over och vi styrde kursen emot forsaljningsstallet. Vi kopte det vi trodde var branda mandlar men som visade sig vara branda jordnotter!!! Med de branda latsasmandlarna gick vi sedan emot Congreso de Nación. Eftersom det var ganska hett sa borjade vi kanna sug efter lite att dricka. Gick in i narmaste supermercado och letade efter apelsinjuice. Helt javla omojligt att hitta nagon som var nerkyld. Hittar tillslut en som det star naranja pa (apelsin pa spanska for er som inte vet) och koper den. Emma sliter upp den och vi tittar bada tva forundrat ner i forpackningen. Va fan?! Den ar juh typ beige.... Hm.. Smakar lite, laser pa forpackningen lite mer noggrant och inser att vi precis kopt MJOLK MED APELSINSMAK!!!! Vem fan tillverkar MJOLK MED APELSINSMAK?? Hm.. Smakade inte sa javligt som vi trodde att det skulle gora..  Men anda... Nu gar vi bada runt och rapar konstig mjolksmak... Inte att rekommendera!

For att motverka dessa illaluktande rapar tanker vi nu halla i oss alldeles for mycket ol och sedan ga ut och kaka! Det ar sa billigt har att vi maste passa pa nar vi slipper laga mat! Haha!!

Apelsinjuice med mjolksmak?? Naaa MJOLK MED APELSINSMAK!!

Vem kan inte sakna dess sotnosar! Pookie & Spoonie!

Spoonie & Pookie at Iguazu falls!

Pookie eats her burrito and looks really satisfied ;) (for Pookies mamma och pappa
kan jag tala om att hon aven smakat en BONA!! Jo det ni, en livs levande bona (ja om nu
bonor kunde leva) Hon blir bara vuxnare och vuxnare for varje dag som gar ;)

GO FISH!!!

BTW.. Pookie eats like a pig!

Spoonie & Pookie pa nya avenTYR!!

Hola!

Torsdagskvallen agnade vi at ol, chips och kortspel! Mycket fint!

Apelsinjuice med mjolksmak?? Naaa MJOLK MED APELSINSMAK!!

Vem kan inte sakna dess sotnosar! Pookie & Spoonie!

Spoonie & Pookie at Iguazu falls!

bonor kunde leva) Hon blir bara vuxnare och vuxnare for varje dag som gar ;)

GO FISH!!!

BTW.. Pookie eats like a pig!

Iguazu

Tjao gott folk!

Sa efter 24 timmar pa en javligt skon buss ar vi antligen framme i Iguazu, den argentinska sidan tog vi oss till pa en gang. Lika bra det for det skall tydligen vara mycket vackrare har! Bussresan gick smartfritt, satena var supermjuka sa inge ont i rumpan har inte. Sov bort det mesta av tiden skall jag erkanna. Akte forbi ett ganska vackert landskap men trakigt nog regnade det en del. Nu har vi da alltsa natt Argetina och imorgon bar det av till Iguazufallen och pa kvallen aker vi vidare med busss emot Buenos Aires. Skall bli skont, denna resa tar bara 17 timmar. haha! hatar stora land! Jag tycker juh till o med Gotland ar for stort, tur man far andra perspektiv nar man ar ute och reser right? =P Om en vecka lyfter planet emot New York och da far jag antligen traffa systeryster igen! Skall bli superkul! =) Saknar henne!

Trakigt som fasen var det dock att lamna Rio och bade vi och Rio grat. Alskar det stallet och kommer definitivt att aka tillbaka! Sa underbart att det ar omojligt att inte bli foralskad i det =)

Love <3

Hippiemarknad

I full gang att gora caipirinha, mums!!

Emma och Cristo Redentor (den j**** gubb*****)

Delar av Rochinha, Rios storsta favela med cirka 350 000 invanare.

=) Alltid lika snygga!

Middag pa restaurant i Rochinha, tanten i bakgrunden star och lagar mat
sa ni kan juh forsta kanslan av att sitta i nagons kok och vanta pa maten bara.
Dem smarta av er listar val ut vem som ar Diego ocksa!

Lite glad efter nagra caipirihna?? Haha

Pa Maracana och ser Vasco sla Fluminense! Vart!

Eftermiddagen har vi spenderat pa Copacabana och fatt lite mer farg hoppas jag! Hemresan narmar juh sig trots vi vill det eller inte! =S laskigt nog! uscha! Efter det gick vi vidare mot hippie marknaden som ar i Ipanema varje sondag. Fyndade lite brasilianska souvenirer och gick mest runt och njot. Harligt med marknad! Ikvall blir det en lugn kvall eftersom vi aker vidare emot Iguazu fallen, skall bli kul! Det skall tydligen vara sa otroligt vackert. Nu har vi da bara tva stader kvar, Buenos Aires och New York! Skall bli kul att traffa systeryster i NY. Langtar!

Love <3

Late night in the favelas!

De senaste dagarna har det inte hant speciellt mycket. Man kan val snarare saga att vi vant pa dygnet och varit uppe hela natterna och sovit bort dagarna! Haha! Har knappt sett skymten av vart hostel da vi spenderat de tva senaste dagarna i Rochinha, den storsta favelan i Rio. Maste saga att det har absolut varit tva underbara dagar, alla manniskorna dar ar sa trevliga och roliga. Vi har skrattat konstant kanns det som. Tillsammans med Diego har vi traffat hans kompisar och festat. Eftersom de inte ar sarskilt bra pa engelska har det varit ganska kul att forsoka kommunicera. Emma har skaffat sig en ny BFF bland annat! Hemma hos Marcello, dar vi fatt sova i tva natter nu, har vi statt och tittat pa nar aporna hoppar omkring och leker i traden! Sa jakla sota. Dock har han tva gass och en kalkon gaende pa bakgarden sa ni kan juh tro att jag var radd! Uscha! I fredags var vi pa en typisk favelafest, las funkfest. Dansade till langt in pa morgonen och nar vi kom ut ur den gigantiska lokalen insag vi att solen var pa vag upp. Tillsammans med Diego, nagra andra turister och nagra brasilianare gick vi upp till ett stalle for att kolla pa utsikten. Halv atta pa morgonen satt vi dar tillsammans allihopa och sag solen ga upp over Rio. Vilken kansla! Det far en att verkligen inte langta hem och det kanns som om man ar pa paradiset av jorden. Sa vackert! Eftersom det var morgon bestamde vi oss for att det var baguettedags! Marcello korde forst hem mig och Emma pa hans motorcykel. Inte helt ofarligt skall jag saga. Tranga, smala gator och det ar inte nadigt vad dem e branta heller. Emma satt och skrek mig i orat ett tag av radsla men allt gick bra och vi kom hem ensamma till vara kalkoner =P Efter en stund dok antligen Diego och Marcello upp med frukosten! Haha! At lite baguetter och slocknade sedan vid halv nio pa morgonen. Underbart!

En sak som ar sa roligt ar att alla ur lokalbefolkningen alskar att prata med oss. Aven om det knappt kan engelska sa forsoker dem, eller sa pratar dem pa pa portugisiska och det ar bara sa kul. Vi fick till och med motorcykelreparatoren att folja med oss ut och festa. Emma och jag larde honom aven var egen dans som vi kommit pa. Skrattade sa tararna rann!

En annan sak som man kanske inte upplever en utekvall i Sverige ar alla vapen over allt. Vakterna gar med stora skjutvapen pa ryggen som om det var ingenting. Inte farligt, dem ar mest till for syns skull. (och iaf det skulle komma poliser typ) Men lite ovant, ja!

Idag skall vi vila ut oss pa Copacobana, har inte blivit mycket somn de senaste dagarna! Imorgon bar det forhoppningsvis av mot Iguazufallen och Buenos Aires!

See ye!

Censur

Har inte hunnit handa sa mycket sedan sist dock ar det en sak jag glomt att skriva om. Namligen att det regnar in pa vart rum!! De senaste tva dagarna har det regnat ganska mycket pa kvallarna och nar vi gick upp haromkvallen sag vi att det var flod pa golvet i princip. Trodde det skulle bli battre men hela dagen igar, och aven idag ar sa regnar det fortfarande in och allt bara flyter pa golvet. Inte manga torra stallen att ha sina grejer pa! Verkligen frustrerande och det ar svart att inte ga och skalla ut personalen. Kanns fett ovart att behova betala 85 kr var per natt nar man bor i en jakla simbassang! Skitdaligt!!

Favelas!

Ciao darlings!

Forst, ris! Ni ar kassa pa kommentarer, snon har juh smalt bort! Ni maste juh ha all energi och gladje i hela varlden dar hemma! Skarpning annars bloggstrejkar jag resten av resan!

Igar hade vi en underbar kvall! Det var caiprihinaskvall (jaaa fel stavning formodligen men det har juh inte ni nagon anning om!) En kille som jobbar pa hostelet, fran Indien/Dubai, skulle lara oss alla att gora dessa drinkar som ar typiskt for brasilien! Skitkul! Det innehaller sprit (typ vodka fast nan inhemsk sort) lime och en maaaaassa socker. Sen kan man sjalv kasta i vilka frukter man ar sugen pa. Vi gjorde roliga blandningar med vattenmelon, passionsfrukt och ananas. OOOJ sa gott! Men OOOOOOJ sa starkt! Det ar juh egentligen ren alkohol, saften fran frukten gor juh inte saaa mycket. Haha verkligen farliga drinkar. Men vi hade jattekul och efter nagra timmar bar det ivag emot en sambaklubb! Hela natten forsokte vi oss sedan pa att dansa samba (eller vad det nu var vi dansade) vi hade iaf underbart roligt och dansade till fem pa morgonen! Traffade en brasiliansk kille, Diego, som hade bott i sverige i fem ar och nu var hemma for att halsa pa. Underbart snall som gick med oss hela vagen tillbaka till hostelet aven fast det var at helt fel hall och en ganska lang omvag! Vi gillar snalla manniskor! Det visade sig sedan att han mer an garna ville visa oss runt dar hans familj bodde. Hor och hapna nu mamma och pappa. Hans familj bor, som manga andra har, i en favela.

Sa idag har vi, efter ett forsok att skaka av sig bakfyllan, varit med honom och tre andra svenskar i en favela. Sa harligt det var. Nagot alldeles speciellt. Dem skulle kanske behova en byggnadsingenjor dar inne med tanke pa att husen ar staplade pa varandra. Smala, tranga gangar som leder uppat bergen tar en upp bland alla husen. I denna som hans familj bodde i bodde ungefar 350 000 manniskor! Sa det var verkligen gigantiskt. Vi fick dagens work out iaf for det var valdigt brant pa manga stallen och trapporna tycktes aldrig att ta slut! Skoja inte att dem som bor dar maste vara valtrande for att orka ga upp och ner dar. Da gar man inte ut i onodan da! haha! Forst tog vi oss upp till hans mammas hus, hon bodde overst i ett hus sa upp pa taket kunde vi njuta av utsikten over favelan. Verkligen vackert, om an en ovanlig syn. Efter detta fortsatte vi klattringen mot hans pappas hus. Valdigt trangt och man fick vara glad om vattnet rann och elektriciteten fungerade. Diegos pappa skulle dock gora en massa godis som Diego skulle ta med sig tillbaka till Sverige sa vi fick smaka pa choklad. Det var typ choklad, smor och kondenserad mjolk i. OOOJ sa gott det var! Riktigt underbart! haha! Glada och svettiga tog vi sedan moppetaxi uppfor bergen och stannade vid en jattefin plats dar vi hade utsikt over hela Rio och havet. Verkligen vackert och det ar svart att inte bli lite smaforalskad i stallet. Kakade sedan mat pa en billig enkel restaurant med plaststolar. Kandes lite som att sitta hemma i koket hos nagon kompis och bli bjuden pa mat. Tanten som agde stallet, och var den enda som jobbade dar, stod i princip brevid oss och lagade maten. De andra at kott och kyckling, typiskt tillagat pa brasilianskt satt. Till detta bjods det ris, pasta och bonor. Det var typ svarta bonor i nagonslags sas. Valdigt gott alltihopa! Till detta avnjots en valdigt kall och god ol! Man kan juh inte vara allt for serios pa semester! Efter middagen ville dem som agde det att vi skulle ga upp pa taket av huset sa vi kunde fa en ordentlig utsikt av hela stan och det var verkligen underbart. Det borjade morkna och hela Rio tandes sakta. Vackert! Sa supersot familj som ville att vi skulle fa se den fina utsikten aven fast det innebar att vi klampade ratt in i deras sovrum! Manniskorna har ar verkligen trevliga! =)

Sa, vi har alltsa overlevt en hel dag i en favela. Vi blev varken mordade, misshandlade, valdtagna, ranade eller nagot annat konstigt. Och mamma och pappa, vi har inte dragit pa oss nagra tunga drogmissbruk heller. Enligt Diego ar det inte alls farligt att vara i favelas, snarare storre risk att du blir ranade eller knivskuren pa Copacabana.

Imorgon bar det tillbaka ditat for en fest. Skall bli kul! Men det far ni inte veta nagot om om ni inte kommenterar lite battre! Sa de sa! ;)