Anpassad sökning
bloglovin

Boda boda

Sa nu ar vi framme i Entebbe iaf! Tog en special hire hit vilket var skont for da kom vi fram fort och till ratt stalle!
I helgen har vi hunnit avverka Kampala. Akte dit i fredags med en sjukt seg buss, en resa som borde ta omkring 1-1,5 timme tog tillslut fyra och vi var supadupa hungrige nar vi val kom fram.

Vi har antligen varit och tagit var sista vaccination. Jag och Mr Bobo betalade endast 40 000 shilling medans Saurons skoterska hade dalig koll och gav henne bade Hepatit A o B (vi skulle bara ha B) och fick darmed betala 150 000, surt for var snala budget!

I sondags var vi runt lite i Kampala, kollade in en stor och lerig marknadsplats och jag kopte ett par nya converse for typ 75 spann, helt okay med tanke pa att dem ar akta! Lite halvkonstigt sadar for nar jag skulle knyta av mig mina egna skor sa hade jag helt plotsligt tva negrer fasta vid benen, en vid varje, som borjade knyta av mig mina ackliga svettiga skor och knyta pa mig dem nya.. Kandes lite wierd... Pa kvallen akte vi ut till Ndere Center dar den basta ugandiska dansgruppen upptradde. Det var riktigt haftigt att se! De visade upp olika danser fran olika delar av Uganda och det ar onekligen lite skillnad mellan de ugandiska och de svenska rytmerna. De ar helt sjukt hur dem skakar rumpa, ibland ser det typ ut som att benen skall brytas av. CP!

Avsaknaden pa djurhagar ar i alla fall stor har i Afrika. Langs med vagkanterna star kor och getter bundna i ett snore. Pa soptipparna gar honorna och pickar. Sa fort man kommer ut pa landsbygden blir det alltid en massa mer barn. De flesta star och skriker efter oss nar vi kommer akande, om det ar for att vi ar vita vet jag inte..

Tobbe har en stor fascination for apor har vi upptackt. Igar nar vi gick runt i botanical garden i Entebbe satt han som fastklistrad framfor en massa apor och bara stirrade. Vi borjar misstanka att han ar en apa... Igar till lunch fick vi sallskap av nagra fula grona och blaa odlor, och dem utforde nagot som jag skulle kalla armhavningar. Sag lite komiskt ut!

Pa eftermiddagen chillade vi pa var terass, jag tranade en timme och dem andra sag pa. Nar jag lag dar pa marken som mest svettig och dan sa kom en lite tjej och ville spela kort med oss. Det fick hon sa garna. Dock hade hon nog missuppfattat det spelet hon forsokte lara oss for det hade ingen poang.

Boda boda som ar motorcykeltaxi, kanns valdigt livsfarligt! Enligt Lonely Planet sa dor 5 st om dagen, om det ar bara i Uganda eller hela ostra Afrika vet jag inte..But still, de kanns sa dar. I Kampala akte vi, jag och sarah pa en och Mr Bobo pa en da det helt plotsligt borjade regna sa val framme vid hostelet sa var vi blota och leriga.. Not so fun =/  Idag nar vi skulle ata lunch fick vi ta en boda boda dit ocksa och det slutade med att vi akte alla tre pa samma och det kandes som om vi ingick i en asiatisk familj... hm..!

For ovrigt sa har vi det ganska sa bra, inte mycket att klaga pa. Har atit lite asiatisk mat de senaste dagarna sa smaklokarna har fatt nagot annat an ugali och chapati. Imorn lamnar vi Entebbe bakom oss och aker vidare emot Fort Portal och Crater Lakes. De ska bli nice, jag vill sola lite nu!

Hakuna Matata

Kommentarer
Postat av: Mamma mu

Tack, bara älskar dina målande beskrivningar av era äventyr :) O vad gäller Tobbe så undrar jag oxå ibland var han kommer ifrån :)))

2011-09-21 @ 09:57:12
Postat av: Johanna

Va du är bra, Josefine!!=)) Hälsa de andra "slöhäckarna" att de gott kan tillgodose mors oroliga sinne med att skriva oftare!!! ;)) Har ni haft någon dejt med MrBbaale och Arthur i Entebbe??

2011-09-21 @ 13:23:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bestbingo - Klickkampanj
¨
RSS 2.0
Webaidshop.se